Hybride schip op reis in de Noordzee - de Canopèe en haar missie

Hybride schip op reis in de Noordzee - de Canopèe en haar missie

Christian Klumpp

Christian Klumpp

Deze week vertrok een bijzonder schip vanuit Bremen naar Frans Guyana - op het Amerikaanse continent. De "Canopée" is het eerste industriële hybride schip dat ook wordt aangedreven door windenergie, volgens de zeehaven en logistieke dienstverlener BLG Logistics. Volgens het bedrijf heeft de "Canopée" naast twee dieselmotoren ook vier zeilen, waarmee het gemiddelde jaarlijkse brandstofverbruik moet worden verlaagd.

De "Canopée" is een Frans Ro-Ro schip, dat wil zeggen dat de lading direct op het schip wordt gereden: De lading wordt rechtstreeks op het schip gereden. Dit buitengewone schip vervoert onderdelen van de Ariane 6 draagraket van Europa naar het ruimtevaartcentrum van ESA in Frans Guyana.

De Canopée kan tot 5.000 ton vervoeren met een snelheid van 16,5 knopen.

Alle onderdelen van de draagraket kunnen zo in één keer worden vervoerd, wat weer leidt tot een enorme vermindering van het aantal reizen tussen Europa en Frans Guyana.

Het contract voor de bouw van het schip werd in oktober 2020 gegund aan de Nederlandse scheepswerf Neptune Marine. De scheepswerf liet vervolgens het casco bouwen op de Partner Stoczina scheepswerf in Szczecin, Polen.

Het schip werd eind december 2022 opgeleverd na een bouwperiode van twee jaar.

Doop in Bordeaux in oktober 2023

De doop van het schip vond plaats in Bordeaux, Frankrijk, in oktober 2023 te midden van een grote pershype. De naam "Canopèe" komt van het dak van het Forum des Halles in het Quartier des Halles in Parijs.

Het hybride schip vaart ongeveer tien keer per jaar tussen de havens van Bremen, Rotterdam, Le Havre, Bordeaux en Pariacabo bij het ESA Space Centre in Frans Guyana.

Foto's: ArianeGroup

Commentaar achterlaten

Achternaam, e-mail en telefoonnummer worden niet gepubliceerd.